Musik i spel

Trots denna sajtens inriktning är det inte bara ute på festivaler som man stöter på grym musik. Tack vare den moderna tekniken är musiken konstant med oss, oavsett vad vi gör och vilken typ av medium vi konsumerar. 

Inom spelvärlden kom musiken snabbt in som ett komplement till den väldigt grundläggande grafiken. Vissa tidiga spel använde sig helt enkelt av kassetter och klassiska ljudinspelningar för att få bakgrundsljud till spelet. Dessa slets dock snabbt ner och var både klumpiga och dyra. Efter ett tag så började nya alternativ dyka upp i form av digitala datorchip som kunde generera musiken helt själv. Idag kallas denna typ av musik gjorda med enhetens inbyggda ”synt-kretsar” för chipmusik. En stor fördel med den digitala musiken var att den även kunde anpassa sig till vad som hände i spelet. Ljuden kunde till exempel variera beroende på bana och vilka karaktärer som är på skärmen.

Dessa ljuden blev allt mer avancerade och kompetenta eftersom tiden gick och användes fram till att inspelningar och mjukvarusyntar kunde användas.

Idag så är musiken i spel oftast förinspelade i olika delar så att datorn sedan kan kombinera dessa för att ge dig den ultimata musikupplevelsen anpassad till var du är i spelet. Musiken brukar ofta variera beroende på om spelet vilar, snurrar eller om man har vunnit något. Det är dock inte bara i casinospel vi ser denna typen av användning.

Även i många andra storbudgetspel så används liknande koncept. I spelserien Left 4 Dead så kontrolleras spelets händelser och musik av en virtuell regissör. Regissören läser av hur spelarna har hanterat spelet och utmaningarna för att sedan ge dem passande utmaningar. Till detta är även en virtuell musikregissör kopplad som anpassar musiken efter situationen och spelets aktuella tempo.